A legnagyobb operasztárok csatlakoznak a Metropolitan online gálaközvetítéséhez
papageno.hu
2020.04.25. 19:26
Papageno.hu
A legnagyobb operasztárok csatlakoznak a Metropolitan online gálaközvetítéséhez
Renée Fleming, Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és még számos operasztár kapcsolódik be a világ minden pontjáról a Metropolitan Opera élő gálaközvetítésébe, melyet az operaház honlapján lehet figyelemmel kísérni. Az intézmény zenei igazgatója szerint az operarajongóknak és a művészeknek egyaránt felemelő lesz a kiváló minőségben élvezhető közvetítés.
Nyolcvanhét tavaszán, amikor először láttam színpadon Plácido Domingót, valahogy azt is átéltem, hogy ez nem csak ennyi, nem itt van vége, hogy Aidát és Radamest bezárják a sziklasírba, és szevasztok. Tapsolunk, hazamegyünk, éljük az életet. Hogy van ez a furcsa tapasztalás, nem annyi az élet, amennyit belétöltesz, hanem sokkal több.Annyi a világ, amennyit mások töltenek bele.
" ... Nem arról van szó, hogy nem kell feltétlenül kinőni, de talán nem is szabad. Vagy legalábbis ezt érzem, ahogy Domingo él és hal a színpadon, összerogy és elsiratják, fölkel, és kezdi újra a szünet után, összerogy és elsiratják, megtapsolják, és felvonásról felvonásra egyre jobb és igazabb. És öregebb, mert már az órák is számítanak, 79 éves múlt. Éppen új szerepet tanul, novemberben fogja először énekelni Donizetti Belisarióját."
English version: In the spring of eighty-seven, the first time I saw Plácido Domingo on stage, I somehow realized that not only was this not the end of Aida and Radames being locked in the rock tomb and saying hello. We applaud, go home, live life. How is this strange experience, not so much life as you put in it, but much more.A lot of the world as others spend it.
"... It's not that you don't necessarily have to outgrow, but maybe you shouldn't. Or at least that's how Domingo lives and dies on stage, collapses and blushes, gets up and starts again after the break, blows and blushes , applauding, and getting from act to act is getting better and fairer. And older because the hours are counting past 79. He is learning a new role and will sing Donizetti's Belisario in November."
A 2017-es, nagy sikerű Bellini-bemutató után két estén keresztül ismét a bel canto operák szeremesei vehetik birtokukba a Múpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermét. 2020. február 9-én és 11-én a közel két évszázada bemutatott remekmű, Az alvajáró kerül színre Némedi Csaba rendezésében, a karmester a kiváló olasz dirigens, Riccardo Frizza.
" .... A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában megvalósuló előadást a budapesti közönség február 9-én és 11-én, a pécsi pedig február 13-án láthatja."
A bécsi filharmonikusok a világ egyik ikonikus komolyzenei együttese, a történetük majdnem 180 évre tekint vissza. A hangzásuk tette őket híressé - valamint az újévi koncertjük, amelyet idén először Andris Nelsons vezényelt.
A zeneirodalom számos mesterművét a Bécsi Filharmonikusok játszották először, a világ leghíresebb karmestereinek vezényletével - de ami világintézménnyé tette a zenekart, az az újévi koncert.
- Egyike azon zenekaroknak, amelyeknek nagyon egyértelmű identitása van, és különösen amikor az Újévi koncertet játsszák, azt senki más nem játssza úgy, ez a zenekar lényegéhez tartozik - mondta a Musicának Andris Nelsons.
Fodor Jozefináért, a magyar huszárkapitány unokájáért egykor tömegek rajongtak szerte Európában, és sokáig úgy tűnt, hogy még a történelem vad viharai sem tudják megállítani.
Joséphine Fodor-Mainvielle (leánykori nevén Joséphine Fodor) a 19. század első felének egyik legünnepeltebb énekesnője volt, akit imádói legszívesebben valószínűleg pajzsra emelve hordozták volna körbe Párizs, London, Bécs, Nápoly, Velence és Szentpétervár utcáin. Az angol nyelvű Wikipedia egyértelműen francia származásúként tartja nyilván, ha pedig kicsit továbbkattintunk, még az is kiderül, hogy holland apától (Josephus Andreas Fodor) született. De a szemfüles hazai olvasókat természetesen nem lehet ilyen átlátszó hazugságokkal megtéveszteni: mi pontosan tudjuk, hogy ezzel a vezetéknévvel csakis magyar lehetett (pláne, ha olvastuk az Egy magyar nábobot, amelyben Jókai hosszú fejezeteken keresztül idézi fel alakját).
A Metropolitan Opera statisztájából lett hollywoodi rendező George Cukor
mult-kor.hu
2020.01.28. 09:16
2020. január 24.
37 éve, 1983. január 24-én halt meg George Cukor, Hollywood aranykorának magyar származású Oscar-díjas rendezője, akinek My Fair Lady című munkája minden idők egyik legsikeresebb filmmusicalje.
George Dewey Cukor 1899. július 7-én született New Yorkban, magyar zsidó bevándorlók gyermekeként. Korán a színház bűvkörébe került, sokszor óráit is elbliccelte, hogy belógjon a délutáni előadásokra.
Egy ideig statiszta volt a Metropolitan Operában, a Broadwayn segédrendezőből küzdötte fel magát a rendezők közé. Innen csábította el az új tehetségeket kereső filmipar.
A szintén magyar származású Adolph Zukor által 1912-ben alapított Paramount Pictures filmstúdióban dialógusrendezőként kezdett dolgozni, egyebek közt közreműködött a Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús film munkálataiban.
Rendezőként 1930-ban a Tarnished Lady című filmdrámával mutatkozott be. A nehéz természetű Cukor hamar összekülönbözött a vezetéssel, különösen azt vette zokon, hogy egyik munkáját újrarendeztették, így az RKO, majd az MGM stúdióhoz szerződött.
KALMÁR MAGDA-VÁLOGATÁST ÉS NYUGAT LÁNYA-CD-T JELENTETETT MEG AZ OPERA
szinhaz.org.
2020.01.22. 18:37
2020 JANUÁR 21.
Az Operaház Örökös Tagjának és Mesterművészének legszebb felvételei, valamint a Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert főszereplésével legendássá vált 1966-os előadás hangfelvétele is megjelent a Magyar Állami Operaház gondozásában a magyar kultúra napja alkalmából.
Kalmár Magda csaknem félévszázados operai pályafutása 1967-ben kezdődött, ahol nagyon hamar megtalálták olyan emblematikus szerepek, mint a János vitéz Francia királykisasszonya, Az álarcosbál Oscarja, a Figaro házassága Cherubinója vagy A sevillai borbély Rosinája. A ’70-es évekre az Opera egyik vezető művészévé emelkedő koloratúrszoprán széles repertoárján több kortárs darab is megtalálható, legotthonosabban mégis Mozart és az olasz bel canto világában mozgott. Ezekből a művekből nyújt válogatást az OperaTrezor-sorozat legújabb kiadványa, amely Karczag Márton operai emléktárvezető szerkesztésében jelent meg a Kossuth- és Liszt-díjas énekes 75. születésnapja tiszteletére.
Az Erkel Színházban kétfajta Bohéméletet játszanak; az 1937-es Nádasdy-rendezést, illetve a 2016-es Damiano feldolgozást. Mindkettőt láttam, s tulajdonképpen elégedett vagyok. Az egyik előadással mondjuk kicsit jobban, mint a másikkal, de ezt majd a szövegtörzsben. Hogy mi értelme megnézni kétszer “ugyanazt” az előadást usque egy héten belül? Hát egyrészt két egymástól majdnem teljesen különböző rendezésről van szó, másrészt lehet, hogy semmi. Egy dologban azonban biztos lettem, bár korábban kétségeim voltak; noha Puccini a kissé szentimentális dallamok mestere, de attól még elég nagy szerző.
Puccini mindig is megosztotta az opera közönségét. Matthew Boyden idézi a mondást, miszerint Wagner zenéje jobb, mint amilyennek hangzik. Úgy gondolja Puccini esetében ez megfordítható: az ő zenéje gyakran nem olyan jó, mint amilyennek hangzik. Úgy folytatja, hogy “mivel igen kedvelte az erős drámaiságot, rendkívüli érzéke volt a színházhoz, félelmetes könnyedséggel áradtak belőle a dallamok, és zseniális képességekkel bírt az érzelmi manipuláció terén, hamar rátalált leghatékonyabb eszközeire, és olyan szilárdan ragaszkodott hozzájuk, hogy harmadik operájától, a Manon Lescaut-tól az utolsóig, a Turandotig stílusa alig változott valamit.”[1]
Boldog születésnapot JUAN DIEGO FLOREZ! - Feliz cumpleanos JUAN DIEGO FLOREZ!
koncert.hu
2020.01.13. 19:14
A cikk 2019. október 22-ei budapesti koncerttel kapcsolatban jelent meg!
Juan Diego Florez tenor
(Peru, Lima, 1973. január 13.)
" ... Az operavilág ünnepelt előadójának estjén ezúttal - a műfaj legismertebb áriái mellett – az operettirodalom legismertebb dallamai is felcsendülnek, az Operaház zenekarának kíséretében.
Juan Diego Flórez hangja a tenorok és azokon belül is a „bel canto” tenorok között is páratlan, ritka kincs. Magasra szökő, fényes hangszínén a szavak csengőn táncolnak, előadásmódja könnyed és elegáns, mégis ott izzik benne a latinos temperamentum és a lírai gyengédség. Nem csoda, hogy Európától kezdve Japánig az egyik legkeresettebb tenor, az operarajongó közönség és a műfajjal csak kacérkodók is felkapják fejüket a hangja hallatán.
Hazájában, Peruban a legmagasabb kitüntetések tulajdonosa, de bélyeget is bocsájtottak ki az arcképével. ... "
English version: " ... On the evening of the celebrated performer of the opera world, besides the most well-known arias of the genre, the most well-known tunes of operetta literature will be performed, accompanied by the Opera House band.
Juan Diego Flórez's voice is an uncommon rare treasure among the tenors and within them the bel canto tenors. In its high-pitched, high-pitched tone, the words dance on the bell, its performance is light and elegant, yet it has a Latin temperament and lyrical tenderness. It's no wonder that one of the most sought-after tenors from Europe to Japan, the opera-loving audience and just flirting with the genre, takes off their heads.
In his homeland, Peru, he holds the highest honors, but has also issued a stamp with his portrait. ... "
Nicolai Gedda a 20. század második felének legsokoldalúbb ternojai közé tartozik, aki közel 50 évet felölelő pályája során minden szerepet elénekelt, amit az opera- és dalirodalomban valaha lírai tenor hangra írtak.
1925. július 11-én született Stockholmban egy tizenéves német pincérnő és egy munkanélküli orosz-svéd férfi gyermekeként. A szülők árvaházba akarták adni, de az apa nővére, Olga Gedda magához vette őt. Nevelőanyja néhány év múlva férjhez ment az Oroszországból származó Mihail Usztyinovhoz, így a kis Nicolai a svéd mellett az orosz nyelvet is elsajátította gyermekkorában.
Usztyinov 1929-ben egy lipcsei ortodox templomban kapott kántori munkát, így a család öt évig, Hitler hatalomra kerüléséig Németországban élt. Gedda ez idő alatt anyanyelvi szinten megtanult németül, iskolai tanulmányai során pedig az angol, a francia és a latin nyelvet, sőt önszorgalomból az olaszt is elsajátította.