Mit tehet egy idegen főváros külső kerületnek számító, 
		
			egyébként is nehezen megtalált bezárt kapujú épület előtt a 
		
			didergő Domingo rajongó? A szemben látható élelmiszer áruházba megy és megpróbálja féltett horvát pénzét gazdaságosan felhasználni. Mi is így tettünk!
		
			Igazán szerencsésnek érezhettük magunkat, mikor az áruház 
		
			előterében egy kávézót találtunk, ahol néhány horvát kuna ellenében forró cappuccinot vásárolhattunk és kényelmes szé-
		
			keken húzhattuk az időt a várható kezdésig. Így kikerültük az 
		
			utcán, a hazaihoz képest jóval hűvösebb időjárásban ácsorgást.
		
			Mielőtt a várva várt kapunyitáshoz érnék a történetben, né-
		
			hány szó az Aréna Zágráb épületéről, a koncert helyszínéről.
		
			Horvátország legnagyobb sport arénája 2008-ban épült, 2009-
		
			ben adták át. 15 ezer fő befogadására alkalmas. Az adatok keresése közben természetesen itt is találtam magyar vonatkozású adatot: ugyanis a felettébb jellegzetes, impozáns épület kivitelezésében egy magyar cég is részt vett. A mélygarázs, illetve a földszinti parkoló 926 személygépkocsi és 38 busz számára elegendő. Az Arena 90.340 négyzetméternyi alapterülete hat szintre oszlik, tervezésekor eleve figyelembe kellett venni a fenntartáshoz szükséges okokból, hogy a sportesemények mellett kulturális programok, koncertek, konferenciák befogadására is alkalmas épületre van szükség.
		
			Tehát visszatérve eredeti témához, délután 17 óra körüli érkezésünk után végre 19,30-kor megnyíltak az Aréna kapui. Pici 
		
			elégtételül szolgált, hogy az elsők között besorjázva láttuk, 
		
			hogy a horvát közönség is kezdett szállingózni, egyértelműen 
		
			Ők is a jegyeken szereplő kezdésre jöttek.
		
			Meglepő volt számunkra, hogy sem a folyosókon, sem a lelátón nem találtunk, nem vásárolhattunk a koncertre készített 
		
			programfüzetekből, azokat csak és kizárólag a VIP szektorokban helyet foglalóknak tették ki.
		
			Fura tapasztalat volt még, hogy az Aréna ugyan egy sportlé-
		
			tesítmény, de végül is ez a koncert egy komolyzenei programként szerepelt mindenhol. Egy operaénekes, egy világhírű tenor koncertje volt, ennek ellenére a kezdéskor és a szünet után 
		
			is a nézők, behozták a nézőtérre sörös poharaikat, pattogatott 
		
			kukorica árus járkált a széksorok között(?).
		
			Végre elérkezett a bűvös 21,00 óra, felcsendült a koncert első dallama, Donizetti: Don Pasquale nyitánya. A karmester 
		
			most is Eugen Khon volt, aki ezen az estén a Szlovén Filharmonikusok Zenekarát vezényelte.
		
			A koncertre Domingo partnereként Angel Blue és Micaela 
		
			Oeste amerikai szopránénekesnőket, horvát vendégeként pedig a jelenleg legünnepeltebb popénekes, Tony Cetinskit hívta 
		
			meg.
		
			 
		
			
				A vendégekről nem sokat tudtunk, egyedül Angel Blue szép 
			
				hangja, kedves, mosolygós arca volt ismerős, hiszen a 2009-es 
			
				magyarországi Operália énekverseny 2. helyezettjeként hallottuk Pécsen, majd a döntőben az Operaházban. Angelt hallhattuk még a 2010-es budapesti Nyárköszöntő Operagálán is.
			
				Tehát az említett nyitány után számunka az est egyik fénypontjaként várt Otello „Szerelmi duett” következett Placido Domingo és Angel Blue előadásában. Igen érdekes volt a 
			
				tanítványt a Mester partnereként hallani, de nagyon jó érzés 
			
				is egyben, hiszen a duett eleve csodálatos zene, a két énekes 
			
				hangja, előadása pedig tökéletes hitelességgel adta vissza Verdi mondanivalóját. (A nézőtéren pedig fogyott a sör és csörgött a pattogatott kukorica... no comment!)
			
				 
			
				Domingo – mint mindig – most is fantasztikus volt, azt hiszem, ezt felesleges megemlíteni is. 
			
				Micaela Oeste eddig ismeretlen nevét olvasva kíváncsian 
			
				vártam és bevallom nagyon jó volt hallani Őt. Szép hang, kedves, szimpatikus megjelenés. Első, szoprán hangját megmutatandó, Micaela is Donizetti egyik kevésbé ismert operájának 
			
				áriájával lépett a közönség elé, jókora tapsot aratva azzal. A 
			
				koncert folyamán Micaela Oeste  többek között Rigoletto és 
			
				Gilda „Bosszú-áriáját” énekelte a Maestroval, méghozzá gyönyörűen.
			
				A teljes program részletezését inkább kihagynám. Ahogy azt 
			
				már megszoktuk, a koncert I. részében opera áriák és duettek, 
			
				míg a II. részben inkább az operett és a musical részletek kapták a főszerepet. Ekkor érkezett a horvát vendég, Tony Cetinski. Ő két könnyebb dallal nyitotta a koncert II. részét, később Domingoval énekelte az „O sole mio”-t.
			
				 
			
				Természetesen Horvátországban is hatalmas sikere volt Lehár 
			
				Ferenc operett részleteinek, Bernstein West Side Storyjából a 
			
				Tonight és a jól ismert a My Fair Lady betétdalának (Ma éjjel 
			
				táncolnék) is.
			
				 
			
				Miért fontos egy elkötelezett Domingo rajongónak ismét koncerten hallani a neki legszebb hangot? Ennek is van ésszerű 
			
				magyarázata: 
			
				egyrészt, mert minden alkalmat ki kell használni, amikor Domingot élő előadáson hallhatjuk, 
			
				másrészt azért, mert 2010. december 16-án pozsonyi koncertjén mutatta be először a Maestro ezt az átdolgozott, „felfrissített”, új részletekből öszszeállított repertoárját. Az új részletek között kellemes meglepetésként hallgattuk például az eddig koncertjein nem szereplő Andrea Chénier áriáját (Nemico della patria).
			
				 
			
				A hivatalos programmal ellentétben végül nagy örömünkre 
			
				– ha már a kezdést eltolták egy órával – a ráadások száma jelentős volt. Tulajdonképpen talán nem túlzás, ha azt írom, egy 
			
				teljes III. részt kaptunk a ráadás dalokkal.
			
				A már megszokott módon Domingo megénekeltette közönségét, a Besame muchot legalább olyan hévvel énekelte lelkes 
			
				közönsége Zágrábban is, mint azon a 2009-es pécsi éjszakán 
			
				mi. Lara: Granadája nélkül természetesen nem létezhet Domingo koncert és ez így volt most is. 
			
				 
			
				Az abszolúte „most már vége” érzés akkor következett, amikor Domingo a színpadra szólította az összes résztvevőt és 
			
				Ők négyen elénekelték búcsúzásként a Non ti scordar de me... 
			
				(Nem felejt el engem, itt: Nem felejtünk el) jól ismert, keser-édes búcsú dallamait.
			
				 
			
				Csodás este volt! Ennek az emlékéből megint egy ideig el-
			
				éldegélek, miközben lesem-várom, talán jövőre is láthatom, 
			
				hallhatom Őt... ha esetleg nem itthon, akkor valamelyik szomszédos országban. Oda is elmennék, csak hallhassam Domingo hangját, láthassam azt a kedves mosolyt, ami akkor jelenik meg az arcán, mikor egy szép ária után a felcsattanó tapsot hallgatva köszöni szépen az ünneplést. Belefeledkezve hallgatni a számomra legszebb hangot, melyet csak két tenyerem végtelenített összeütésével tudok honorálni. Meggyőződésem, hogy én sokkal többet kapok minden alkalommal, amikor az Ő hangja vigasztal, felejteti a napi gondokat, mint amennyit az összerakosgatott forintjaim jelentenek a jegyáráért!
			
				 
			
				
					Mert Őt mindig ünnepelni KELL! Elfogult, határtalanul elfogult vagyok Domingo hangjával, egész egyéniségével kapcsolatban. Hiszem, hogy az Ő hangja az a hang, amely rajtam kívül sok százezer opera és zenekedvelő ember szívét megsimogatja, sok-sok embernek – ahogy nekem is –, az Ő hangja 
				
					jelenti a teljes, felhőtlen örömöt, a maximális, minden gondot, 
				
					bajt, bánatot elsöprő CSODÁT!
				
					 
				
					Bocsássák meg nekem, hogy megint külön egy mondatban kiemelem, a nekem oly sokat jelentő spanyol zarzuela, a Maravilla legszebb áriáját; az édes-bús dallam első taktusainál bizony nekem ebben az évben is kigördült a könnycsepp az szememből. 
				
					Hiszen megint nyertem egy évet! Megint sikerült megérnem, 
				
					átélnem az újabb élményt és a következő „találkozásig” ennek 
				
					a fantasztikus estének minden pillanatát elraktározom.
				
					Köszönöm a csodálatos estét barátaim és a magam nevében 
				
					is, Maestro!
				
					 
				
					Csontos Tamásné
				
					 
				
					Megjelent az ESE-Híradó Pécel-Isaszeg-Gödöllő Kistérségi Közéleti és Kúlturális Havilap 2011. npvemberi számában!